Společnost Telly, kterou založil spoluzakladatel Pluto TV Ilja Pozin, v pondělí oznámila, že rozdává 500 000 svých nových chytrých televizorů zdarma. Háčkem je, že uživatelé musí nepřetržitě sledovat reklamy na druhém, menším displeji. Informoval o tom server The Verge a CNBC.
Jedná se o 55palcový 4K HDR televizor se soundbarem, který je propojený s druhou devítipalcovou obrazovku nazvanou Smart Screen. Kromě zobrazování reklam umí druhý displej zobrazovat také různé widgety, včetně sportovních výsledků, zpravodajství, počasí a cen akcií. Reklamy se budou objevovat na pravé straně obrazovky Smart Display.
This free TV comes with two screens https://t.co/PMZDAvTRlR pic.twitter.com/9o8A23hSVv
— The Verge (@verge) May 15, 2023
Reklamy by neměly přerušovat to, co uživatelé sledují na hlavním displeji. Ředitel strategie společnosti Telly Dallas Lawrence ale uvedl, že reklamy mohou využívat oba displeje, když na televizi právě nic nehraje. „Když se Theatre displej (horní obrazovka) nepoužívá, mohla by reklamní jednotka ožít zábavným způsobem a propojit obě obrazovky,“ uvedl Lawrence pro server The Verge.
Televizor běží na operačním systému TellyOS, který ale v současné době nepodporuje streamovací aplikace třetích stran, jako je Netflix. Proto se Telly dodává s bezplatným 4K Android TV boxem, který můžou uživatelé použít ke sledování libovolné streamovací služby. Televizor je kompatibilní i s dalšími streamovacími zařízeními, včetně Roku, Amazon Fire Stick a Apple TV. Má tři vstupy HDMI, 2 vstupy USB a tuner, který lze použít ke sledování pozemního vysílání.

Nic pro příznivce ochrany soukromí
Chytré zařízení má mikrofon a kameru s krytkou, která je umístěna uprostřed soundbaru. Ta umožňuje podle společnosti „bezplatné pokročilé fitness programy sledující pohyb“. Televizor vybavený kamerou a mikrofonem a placený společnostmi, které vám zobrazují reklamy, má ale jasné negativní důsledky pro soukromí. Zatím nejsou známé všechny technické specifikace. Podobné televize bez dolního displeje se ale dají sehnat do 10 tisíc korun, například od společností Samsung či LG.
Společnost Telly uvádí, že „může shromažďovat informace o audio a video obsahu, který sledujete, o kanálech, které sledujete, o době trvání vašeho sledování a jak s televizorem interaktujete“. V zásadách ochrany osobních údajů je v kategorii „Fyzická přítomnost“ dokonce napsáno, že společnost může sbírat informace o „počtu osob využívajících služby (televizi) v daném okamžiku“. Uživatelé také nesmí televizor vypínat a musí mít stabilní připojení k internetu.
V případě porušení podmínek si společnost nárokuje možnost stržení peněz z platební karty uživatele (kterou musí zákazník zadat, aby televizor obdržel). Je tedy jen úhlem pohledu, jestli je televize opravdu zdarma, nebo v realitě uživatel zaplatí daleko vyšší cenu v podobě ztráty soukromí. Televize je zatím dostupná pouze pro zákazníky v USA a společnost ji bude dodávat letos v létě.