Konflikt je předvídatelnou součástí prakticky všech vztahů. Může být také významným zdrojem stresu. Proto je u většiny konfliktů důležité najít řešení.
Zdá se to jako samozřejmost, ale mnoho lidí potlačuje svůj hněv, aby se svým protějškem „prostě vycházeli“. Někteří si myslí, že řešením konfliktu problém vytvářejí. Když jsou rozrušení, jednoduše mlčí. Bohužel toto není zdravá dlouhodobá strategie.
Nevyřešený konflikt může vést k rozhořčení a dalším negativním emocím ve vztahu. Ještě důležitější je, že pokračující konflikt může mít ve skutečnosti negativní dopad na vaše zdraví.
Řešení konfliktu však může být složité. Pokud jsou pokusy o vyřešení konfliktu nesprávně zpracovány, mohou ho ve skutečnosti zhoršit. Výzkumník John Gottman a jeho kolegové studovali způsob, jakým se páry hádají. Prý lze předvídat, které páry se rozvedou, a to díky pozorování jejich dovedností při řešení konfliktů.
Pro ty, kteří se nenarodili do rodiny, kde se každý den modelovaly dokonalé dovednosti při řešení konfliktů, zde je několik pokynů, jak řešení konfliktů zjednodušit.
Spojte se se svými pocity
Důležitá součást řešení konfliktů se týká pouze vás. Měli byste si být vědomi toho, jak se cítíte a proč. Může se zdát, že vaše pocity by vám již měly být zřejmé, ale není tomu tak vždy. Někdy se cítíte naštvaní, ale nevíte proč. Jindy máte pocit, že ten druhý nedělá to, co by „měl“, ale nevíte přesně, co po něm chcete, nebo jestli je to vůbec rozumné.
Zapisování do deníku může být účinným způsobem, jak se dostat do kontaktu se svými vlastními pocity, myšlenkami a očekáváními, takže je lépe sdělíte druhé osobě.
Zdokonalte své poslechové dovednosti
Pokud jde o efektivní řešení konfliktů, je velice důležité, jak nasloucháme. Stejně tak jako naše vyjadřování. Pokud máme dospět k řešení, je životně důležité porozumět perspektivě druhé osoby, nikoli pouze své vlastní. Pouhá pomoc druhé osobě, aby se cítila vyslyšena a pochopena, může někdy vést k vyřešení samotného konfliktu. Dobré naslouchání vám také pomáhá, abyste byli schopni překlenout propast mezi vámi dvěma, pochopili, kde leží rozpor atd.
Bohužel aktivní naslouchání je dovednost, kterou ne každý zná. Je běžné, že si lidé myslí, že poslouchají, zatímco ve svých hlavách ve skutečnosti formulují svou další odpověď či přemýšlejí sami o tom, jak se ten druhý mýlí. Je také běžné být tak defenzivní a zakořeněný ve své vlastní perspektivě, že doslova neslyšíte názor druhé osoby.
Procvičte si asertivní komunikaci
Jasné sdělování svých pocitů a potřeb je také důležitým aspektem řešení konfliktu. Jak pravděpodobně víte, říkat nesprávné věci v nesprávný okamžik může být přilévání oleje do ohně. To, co chcete sdělit, byste měli říkat jasně a asertivně, aniž byste byli agresivní nebo uváděli druhou osobu do defenzívy.
Hledejte řešení
Jakmile pochopíte perspektivu druhé osoby a on pochopí vaši, je čas najít řešení konfliktu – řešení, se kterým můžete oba žít.
Někdy se objeví jednoduchá a zřejmá odpověď sama. V případech, kdy byl konflikt založen na nedorozumění nebo nedostatku vhledu do postoje druhého, může jednoduchá omluva dělat zázraky a otevřená diskuse může lidi sblížit.