Irská nízkonákladová společnost Ryanair oznámila, že stáhne tři ze svých devatenácti letadel z vídeňského letiště a zruší tři linky. Podle vedení aerolinky je důvodem vysoká daňová zátěž a poplatky, které činí provoz v rakouské metropoli stále méně atraktivním.
Konec čeká spojení z Vídně do Billundu, Santanderu a Tallinnu. Posledně jmenovanou linku aerolinka už letos pozastavila, nyní ji ruší úplně. Šéf Ryanairu Michael O’Leary kritizoval především tzv. leteckou daň, která činí 12 eur na každého cestujícího. Podle něj právě tato sazba spolu s vysokými letištními poplatky brzdí návrat rakouského trhu na předcovidovou úroveň.
Wizz Air opouští Vídeň úplně
Rozhodnutí Ryanairu přichází jen několik dní poté, co maďarský dopravce Wizz Air oznámil uzavření své vídeňské základny. Firma se chce stáhnout do března 2026 a přesunout všech pět Airbusů A321 na jiná letiště. Z Vídně aktuálně nabízí lety do 28 destinací ve 20 zemích.
Wizz Air vysvětluje krok strategickým zaměřením na střední a východní Evropu, kde si chce upevnit pozici díky nižším nákladům. Podle zástupce společnosti Maura Penedy se provoz v rakouské metropoli stal neudržitelný kvůli rostoucím nákladům na poplatky a služby na letišti.
Kritika letecké daně
Mluvčí vídeňského letiště označil odchod Wizz Airu za politováníhodný a zodpovědnost přisoudil právě letecké dani. Ta byla v Rakousku zavedena v roce 2010, tehdy ve výši sedm eur za cestujícího. V roce 2020 ji vláda zvýšila na 12 eur, a u letů kratších než 350 kilometrů dokonce na 30 eur.
Ryanair i Wizz Air se shodují, že tato daň v kombinaci s vysokými poplatky činí z Vídně neatraktivní základnu. Podle O’Learyho se tak Rakousko stává jednou z mála zemí v EU, které se stále nedokázaly vrátit na předcovidovou úroveň letecké dopravy.
Pro vídeňské letiště znamenají odchody obou významných dopravců vážnou ztrátu. Pokud ale rakouská vláda přistoupí na požadavky aerolinek, Ryanair nevylučuje návrat části kapacit zpět do Vídně.