Evropské železnice zaznamenávají nejvyšší počet cestujících od začátku pandemie covidu-19. Mladí lidé využívají iniciativu EU, která podporuje tento ekologický způsob dopravy.
Letadlo, auto, autobus nebo loď – po Evropě se dá cestovat mnoha způsoby. Jeden dopravní prostředek si však získává stále větší oblibu, zejména mezi mladými lidmi, a to vlak.
Podle statistického úřadu Evropské unie Eurostat dosáhla železniční osobní doprava v EU v roce 2023 nejvyšší úrovně za poslední roky. Cestující urazili vlakem celkem 429 miliard kilometrů.
V celé Evropě přetrvává nadšení pro cestování vlakem od doby po pandemii covidu-19, která oficiálně vypukla v březnu 2020. V roce 2023 vzrostla železniční osobní doprava v EU oproti roku 2022 o 11,2 procenta a ve srovnání s rokem 2020 se téměř zdvojnásobila
„Mezinárodní dálková doprava zažívá boom,“ uvedl Michael Peterson, šéf dálkové dopravy německých státních drah Deutsche Bahn (DB). Dodal, že rok 2024 byl pro německou železnici v tomto segmentu nejsilnějším od roku 2019, a to s nárůstem o 22 procent oproti období před pandemií covidu-19.
Podle zprávy zveřejněné v červnu francouzským úřadem pro dopravu (ART) překonala železniční doprava ve Francii v roce 2024 už potřetí za sebou rekord, čímž potvrdila růst, který je patrný od konce pandemie covidu-19. V roce 2024 cestovalo vlakem o šest procent více lidí než v roce 2023, tedy stejný meziroční nárůst jako v předchozím roce, uvedl úřad ART.
Využívání vlaků v letních měsících se oproti předchozímu roku výrazně zvýšilo, a to díky olympijským hrám v Paříži a speciální jízdence, která mladým lidem ve věku 16 až 27 let umožnila neomezené cestování regionálními vlaky za 49 eur měsíčně.
I další země aktivně podporují cestování vlakem, a to prostřednictvím národních a regionálních iniciativ. Například španělský program Verano Joven (Mladé léto) pro rok 2025 vyčlenil 120 milionů eur na poskytování slev až 90 procent pro mladé ve věku 18 až 30 let na jízdy středně dlouhými tratěmi a až 50 procent na vysokorychlostní vlaky.
EU chce mladé lidi motivovat k cestování vlakem také prostřednictvím iniciativy DiscoverEU. Od jejího spuštění v roce 2018 se přihlásilo přes 1,6 milionu zájemců a dosud bylo uděleno 391.000 cestovních pasů.
Co je DiscoverEU?
DiscoverEU je iniciativa v rámci programu Erasmus+ Evropské unie, která osmnáctiletým občanům či legálním rezidentům Evropské unie umožňuje cestovat po Evropě vlakem zdarma s takzvaným Travel Passem.
Výzvy k podávání přihlášek probíhají dvakrát ročně – na jaře a na podzim. Uchazeči, se nehlásí jako členové skupiny, musí v rámci přihlašovacího řízení absolvovat kvíz.
O účast se mohou ucházet i mladí lidé z nečlenských zemí EU, které se účastní programu Erasmus+, tedy například z Islandu, Lichtenštejnska, Norska, Severní Makedonie či Turecka.
Účastníci kromě Travel Passu obdrží také mládežnickou kartu DiscoverEU, která jim zajistí slevy na veřejnou dopravu, ubytování, stravování a na kulturní, sportovní i jiné aktivity ve 36 evropských zemích
Národní agentury programu Erasmus+ pořádají také setkání před cestou, během ní i po návratu z ní. V Bulharsku například národní agentura Erasmus+ organizuje akce a setkání pro navazování kontaktů před odjezdem a zároveň vybízí účastníky, aby se o své zážitky a fotografie z cest podělili na sociálních sítích.
Do dubnového kola DiscoverEU v roce 2025 se mohli hlásit lidé narození mezi 1. červencem 2006 a 30. červnem 2007. V celé EU se o cestu ucházelo přibližně 156.516 mladých lidí a vybráno bylo 35.753 z nich.
Podle jednotlivých zemí přišel nejvyšší počet přihlášek od mladých lidí z Německa (24.194), Španělska (21.414), Polska (15.932) a Nizozemska (13.106)
V počtu úspěšných žadatelů vedlo Německo (6143), za ním Francie (4977), Itálie (4394) a Španělsko (3501).
Mezi země s nižším, ale stále významným počtem úspěšných uchazečů patří Rumunsko (1489), Rakousko (715) a Bulharsko (561).
Tuto iniciativu již dříve ocenila rakouská ministryně pro evropské záležitosti.
„Není lepší způsob, jak poznat Evropu, než s jízdenkou Interrail. Podobné projekty činí z Evropy nejen místo na mapě, ale i součást naší identity. Je to skvělá příležitost poznat jiné lidi a kultury a zároveň se stát ambasadory rakouské kultury.“
Claudia Plakolmová (ÖVP), rakouská ministryně pro Evropu, integraci a rodinu
Rakouští europoslanci Andreas Schieder a Hannes Heide (SPÖ) zase zdůraznili, že DiscoverEU umožňuje mladým lidem cestovat ohleduplně k životnímu prostředí: „Je to skvělá příležitost, jak mladým lidem v EU zatraktivnit cestování vlakem jako klimaticky šetrný způsob dopravy. Budoucnost evropské mobility se odehrává na kolejích.“
Evropský komisař, který má na starosti programy DiscoverEU a Erasmus+, vyzval mladé lidi, aby této iniciativy využili.
„Nejde jen o výlet, ale o cestu, která vám změní život. Každé nádraží, každá kavárna, každý nový člověk, kterého potkáte, se stane součástí vašeho příběhu. Evropu nejen uvidíte, vy ji prožijete. Všem mladým dobrodruhům s cestovním pasem v ruce: vyrazte a vytvořte si vzpomínky, na které nezapomenete!“
Glenn Micallef, evropský komisař pro mezigenerační spravedlnost, mládež, kulturu a sport
Jednotná evropská železniční síť zatím neexistuje, DB má ale plán
Ačkoli myšlenka propojeného evropského železničního systému stále žije, pro běžného cestujícího je realita o poznání složitější.
Problémy často začínají už při nákupu jízdenek. Na cesty přes hranice je často třeba pořídit několik jízdenek zvlášť. To je nejen nepohodlné, ale v praxi to také znamená, že cestující přicházejí o některá práva, například nárok na odškodnění za zmeškání navazujícího spoje.
„Problémy často nastávají, když železniční trať dorazí ke státní hranici,“ píše Sebastian Wilken, který se na svém blogu Zugpost věnuje mezinárodní vlakové dopravě. Tyto potíže zahrnují rozdíly v napájení, zabezpečovacích a signalizačních systémech, rozchodu kolejí a dokonce i v jazykové vybavenosti strojvedoucích.
Evropská unie si tyto problémy uvědomuje už dlouho. Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová upozornila, že cestování vlakem přes hranice je pro mnoho občanů stále příliš složité. „Lidé by měli mít možnost zakoupit cesty po Evropě od různých dopravců přes otevřené rezervační systémy, aniž by přišli o právo na vrácení peněz či zajištění náhradní dopravy,“ uvedla ve svých politických směrech pro Evropskou komisi zveřejněných v červenci 2024.
Evropská komise chystá návrh legislativy o „jednotných digitálních službách rezervačních a prodejních službách“ s cílem zajistit, aby „Evropané mohli koupit jedinou jízdenku na jedné platformě a čerpat práva cestujících na celou cestu“.
Evropské železnice se již před lety dohodly na zavedení datového rozhraní Open Sales and Distribution Model (OSDM, Otevřený prodejní a distribuční model). Peterson z Deutsche Bahn ho popsal jako „jazyk, kterým si evropské železnice a poskytovatelé prodeje služeb vyměňují data“. Tento systém umožní, aby měla DB přístup k celé nabídce jízdenek zapojených dopravců a opačně.
DB získá přístup už letos na podzim, a to k nabídce rakouských spolkových drah (ÖBB) a švýcarských spolkových drah (SBB). Postupně by se měli každý měsíc přidávat další dopravci. „Do konce příštího roku by měla být Evropa téměř plně propojena,“ řekl Peterson.
Poté bude možné rezervovat jízdenky po celé Evropě – ať už z Osla do Athén, nebo z Varšavy do Barcelony – jediným krokem. Levnější jízdenky od konkurenta DB, společnosti Flix, však v tomto systému k dispozici nebudou.
Zdroj: enr spolu s agenturami AFP, Agerpres, APA, BTA, dpa, EFE, Europa Press