Na třech haldách na trase úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a polskou hranicí naměřili silničáři zvýšenou koncentraci přírodní radioaktivity. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) proto okamžitě zastavilo práce na zhruba třísetmetrovém úseku. Případ vyšetřuje Státní úřad pro jadernou bezpečnost (SÚJB).
Podle úřadu nehrozí přímé ohrožení zdraví. Naměřené hodnoty jsou vyšší než běžné přírodní pozadí, ale stále pod kritickou mezí. Odborníci budou na místě provádět podrobná měření a odebírat vzorky. Výsledky by měly být k dispozici během několika dní.
Původ radioaktivity sahá do minulosti
Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla některé vzorky dosahovaly až patnáctinásobku běžných hodnot. Předběžně se za příčinu považuje výskyt přírodních radionuklidů ve stavebním materiálu. Problém se soustředí jen do malé části stavby, práce jinde pokračují.
Historici připomínají, že oblast byla v minulosti spojena s těžbou uranu. V padesátých letech tu působily Jáchymovské doly. V okolí Radvanic se z vytěžené hmoty získávalo radium. Také elektrárenský popílek z Poříčí, ukládaný v letech 1956–1984, vykazoval vysoké hodnoty.
Popílek se navážel suchou cestou pomocí lanovky a vyklápěl i několik kilometrů od zdroje. Právě na těchto místech dnes leží haldy, které vykazují zvýšenou radioaktivitu.
Dálnice k hranici má zpoždění
Stavba úseku D11 z Trutnova do Královce začala loni v říjnu. Úsek měří necelých 21 kilometrů a má stát 11,7 miliardy korun bez DPH. Hotovo mělo být v roce 2027, kvůli zdržení v tendru se termín posunul na rok 2028.
Součástí projektu jsou dva tunely, desítky mostů a tři mimoúrovňové křižovatky. Prioritou je tříkilometrový úsek u hranic, který naváže na polskou rychlostní silnici S3. Po něm by se mělo začít jezdit už v roce 2026.
Práce pokračují jinde
Zastavení prací se týká jen tří konkrétních míst. Většina stavby běží podle plánu. ŘSD neupřesnilo, kde přesně k přerušení došlo. Očekává se, že po ověření výsledků měření se práce obnoví.
Dálnice D11 má po dokončení propojit Prahu s Baltským mořem. Z plánovaných 154 kilometrů je hotovo zatím 113. Poslední dokončený úsek končí u Jaroměře. Trasa na sever navazuje na polskou síť a má strategický význam pro spojení se střední Evropou.