Nové tarify, které prosazuje prezident Donald Trump, dopadají přímo na firmy jako Nike. Společnost vyrábějící sportovní oblečení a obuv plánuje kvůli zvýšeným dovozním clům zdražit vybrané produkty. Nejvíc se to dotkne bot z Asie, které tvoří klíčovou část nabídky.
Nike chystá navýšení cen u zboží vyráběného mimo USA. U tenisek nad 150 dolarů vzroste cena o 10 dolarů, u těch mezi 100 a 150 dolary o 5 dolarů. Změna má vstoupit v platnost 1. června, měsíc předtím, než začne naplno platit 46% clo na dovoz z Vietnamu a další vysoké sazby z jiných zemí.
Výrobní základna pod tlakem
Nike nevlastní své továrny. Spolupracuje s více než 500 dodavateli, kteří zaměstnávají přes milion lidí. Největšími výrobními zeměmi jsou Vietnam, Indonésie a Čína. Právě ty teď zasáhne nová vlna cel nejvíce.
Vliv tarifů by mohl být zásadní. Podle analytiků by při nezměněných výrobních nákladech zisky firmy klesly až o 95 %. V reakci na Trumpovo oznámení poklesla cena akcií Nike o 14 %, což znamenalo ztrátu 14 miliard dolarů v tržní hodnotě.
Dělníci to mohou odnést
Odborníci očekávají, že Nike bude tlačit na dodavatele, aby snížili ceny. To ale často znamená zhoršení pracovních podmínek. Odbory už varují před dopady – delší směny, vyšší normy, omezené přestávky a zdravotní problémy mezi zaměstnanci.
„Když jsou cíle nerealistické, ženy přestávají pít i jíst,“ popsala šéfka mezinárodní advokační organizace, která sleduje pracovní podmínky v textilním průmyslu. Problémy jako infekce močových cest, záněty, úrazy nebo neplacené přesčasy jsou podle ní běžné.
Přesun výroby? Nepravděpodobné
Návrat výroby do USA je málo pravděpodobný. Produkce sportovní obuvi je stále silně závislá na ruční práci a přesun celých továren je složitý. Místo toho se očekává přesun zakázek do levnějších zemí, které nejsou zasaženy cly.
Tím by mohli přijít o práci desetitisíce lidí, hlavně v Indonésii a Vietnamu. Když se zvyšuje nezaměstnanost, zaměstnavatelé mohou snižovat mzdy. „Fronta před branou se prodlouží a firmy nabídnou méně,“ shrnul expert z Cornellovy univerzity.
Jak moc ceny porostou?
Záleží na tom, kolik z dodatečných nákladů Nike přenese na zákazníka. Pokud by firma přeúčtovala celý 46% tarif, stoupla by cena bot z Vietnamu z 155 na 220 dolarů. Některé značky už o zdražení otevřeně mluví, jiné zatím mlčí.
Nike se snaží najít rovnováhu. Podle vyjádření firmy ceny upravuje v rámci sezónního plánování. Přestože některé kategorie zůstanou bez navýšení, většina zákazníků si za své oblíbené tenisky připlatí.