Máte pocit, že hádky přes mobilní zprávy nikam nevedou? Maximálně k ještě většímu konfliktu? Možná něco děláte špatně. Ověřte si, zda při výměně výbušných textovek dodržujete tato tři pravidla…
Metoda, která se obecně nedoporučuje. Je jasné, že lépe je si vše vyříkat z očí do očí. Zvláště, když jde o vážné záležitosti. (Rozchod, nevěra, víkend u maminky…) V psané zprávě totiž často vyzní věci jinak, než je myslíme. Jak důležitá je intonace, s jakou se daná informace sděluje!
Třeba: „To určitě.“ Větička může mít minimálně dva významy. Upřímně souhlasný nebo také ironický. A právě to v textové podobě není vidět ani slyšet. Na nepochopení je zaděláno. Z malého problému se rázem může stát velký.
I když jedno plus by to mělo. „Někteří lidé jsou velmi impulzivní, při osobních konfliktech jednají vztekle, agresivně, křičí, bouchají věcmi… Zato prostřednictvím textových zpráv dokážou zvládnout výměnu bez křiku a osočování. Pro někoho je obtížnější nadávku či vulgarismus napsat, zatímco v afektu při konfrontaci tváří v tvář je často používá,“ vidí výhodu vztahová koučka Jana Řehulková v Proženy.cz.
K věci a s rozvahou
Když už to tedy musí být, je dobré při písemné výměně názorů dodržovat určitá pravidla. Ostatně podobně jako při hádce verbální. Tady jsou:
Zásada č. 1 – Neodbíhejte od tématu. Bude to těžké, ale vytyčte si jednu linii, po které pojedete. Žádné vedlejší a naprosto nesouvisející odbočky. Přímý tah na branku. Nenechte se vyprovokovat ani podněty protějšku. Vydržte to a na ně nereagujte. Jediný způsob, jak se hádat konstruktivně. Zvýšit naději, že se dočkáte například omluvy nebo si problém alespoň vyjasníte. Nestane se, že dialog sklouzne k úplně jinému tématu. Nejlépe k již tisíckrát omílaným „křivdám“ z minulosti, které v tu chvíli vůbec nejsou aktuální. Hádka se navíc výrazně zkrátí.
Zásada č. 2 – Neodpovídejte hned. V návalu emocí se snadno stane, že ze sebe vyhrkneme něco, co může hodně ranit, hluboce urazit. Věc, za kterou si o pět minut později už nebudeme stát a můžeme jí litovat. Ale vrátit to nepůjde. Možná bychom myšlenku dokázali formulovat kulantněji, lépe. Telefon proto odložte. Na odpověď si dejte čas. Zatím se věnujte jiné činnosti. Domácímu úklidu a podobně. Vše si v klidu srovnejte v hlavě. Jedině tak vystihnete to, co opravdu chcete říct.
Zásada č. 3 – Pozor na sílu slov. Pamatujte, že v psané formě mají slova mnohem silnější význam, než když něco utrousíme jen tak do větru. V textovkách bychom proto měli minimálně o stupeň zjemnit. A toto se netýká jen hádek, ale jakékoli komunikace. Jelikož chybí již zmíněná intonace a výraz ve tváři, úsečné vzkazy mohou vyznít nakvašeně, ač to tak ve skutečnosti ani nemyslíme. Vždy raději přidat pár slov navíc, která zprávu upřesňují. Vulgarity jsou pak úplně tabu.
Přejeme vám „příjemnou konstruktivní hádku“, z níž vyjdete jako vyjednavač – profesionál.