Postupný přechod na ekologické létání zvýší poptávku po biopalivu vyrobeném z živočišného tuku, neboť má mnohem menší uhlíkovou stopu oproti fosilním palivům. Nová zpráva však upozorňuje, že přechod na tuto alternativu naopak životnímu prostředí uškodí. Upozornila na to televize BBC.
Snaha o zelené lety souvisí s vývojem biopaliv vyráběných například ze zemědělských plodin. To však může ohrozit úrodu zemědělců a potravinovou bezpečnost. Připadá proto v úvahu alternativa v podobě odpadního materiálu.
K výrobě ekologického paliva se podle BBC používá i tuk mrtvých prasat a skotu, neboť za sebou zanechává mnohem menší uhlíkovou stopu než fosilní paliva. Letecký průmysl se však ocitl pod tlakem kvůli příliš vysokým emisím uhlíku.
Using pig fat as green jet fuel will hurt planet, experts warn https://t.co/Yxz85Kfzfg
— BBC News (World) (@BBCWorld) May 31, 2023
Očekává se, že celková poptávka po palivu vyrobeném z vedlejších produktů živočišného původu se do roku 2030 ztrojnásobí, přičemž v popředí tohoto zájmu budou stát právě letecké společnosti.
Organizace pro udržitelnou dopravu Transport & Environment se sídlem v Bruselu však ve své zprávě upozornila, že nedokážeme porazit dostatek hospodářských zvířat k uspokojení poptávky po biopalivu vyrobeném prostřednictvím živočišného tuku.
Odnese to průmysl
„Nikdy nekončící zásoba zvířat nebo zvířecího tuku neexistuje,“ upozornil Matt Finch z Transport & Environment. Každý rok zkrátka porazíme málo zvířat, což povede podle expertů k nedostatku živočišného tuku uprostřed obrovské poptávky.
V případě, že by veškeré palivo mělo být vyrobeno prostřednictvím živočišného tuku, bychom k jedinému letu z Paříže do New Yorku potřebovali 8 800 mrtvých prasat. Průmysl využívající živočišný tuk by navíc kvůli jeho nedostatku musel sáhnout po alternativách.
Takovou alternativou by podle zprávy byl palmový olej. Jeho větší spotřeba by ale vedla k odlesňování kvůli potřebám nových plantáží. Lesy přitom absorbují uhlík z atmosféry, letectví by tak nepřímo naopak globální oteplování podpořilo.
Zvýšení poptávky tak učiní z některých průmyslových sektorů, jako jsou výrobci krmiva pro domácí mazlíčky, přímé konkurenty leteckého průmyslu. Británie proto jedná o omezení druhů těchto tuků užívaných jako biopalivo. EU jde ovšem opačnou cestou.
Používání živočišných tuků jako paliva dnes není tak překvapivé. Lůj a sádlo se po staletí používaly k výrobě svíček, mýdel a kosmetiky. A biopalivo z těchto materiálů v dnešní době pohání některé osobní i nákladní vozy.