Německá řeka Rýn v trvajícím období bez dešťů čím dál více vysychá. Omezuje tím lodní dopravu, a tedy i dovoz uhlí, obilí nebo chemikálií. Představuje totiž pro Německo nejdůležitější vnitrozemskou vodní obchodní cestu. Analytici se proto obávají, že by ubývající voda mohla způsobit pokles růstu německé ekonomiky nebo přispět k obávané recesi. Informoval o tom server CNN Business a Reuters.
Růst ekonomiky Německa ohrožuje čím dál více vysychající řeka Rýn. Voda v ní v posledních měsících klesá především kvůli nedostatku dešťů. Jedná se však o hlavní vnitrozemskou vodní obchodní cestu Německa, a proto ubývající voda způsobuje omezení dodavatelských řetězců. Lodě totiž po řece dovážejí do Německa suroviny jako obilí, uhlí nebo chemikálie. V pátek o tom informoval server CNN Business.
V současnosti se však na řeku kvůli nízké úrovni vody některé lodě ani nedostanou, ty ostatní pak musí převážet menší náklady. To ale znamená, že se cena za převoz zboží a surovin zvýší. Zhoršují se tím navíc ekonomická a energetická rizika země. Německo se totiž od začátku války na Ukrajině začalo více zaměřovat na energii z tepelných elektráren poháněných právě dováženým uhlím. Snaží se tím totiž snížit svou energetickou závislost na Rusku.
Podle německých úřadů pak voda v řece klesla na „výjimečně nízkou úroveň“. V následujících týdnech by se přitom mělo množství vody v Rýně podle Rýnského úřadu pro vodní cesty a obchodování ještě více snížit. Poté by se pak hladina řeky měla „jen trochu“ zvednout. Řeka Rýn pak teče ze Švýcarských Alp do Severního moře skrze německé vnitrozemí.
Kvůli suchu se může německá ekonomika propadnout až o půl procenta
Současná situace pak silně připomíná tu z roku 2018. Tehdy kvůli suchu poklesla německá ekonomika o 0,2 procenta. V tu dobu neměly například čerpací stanice žádný benzín, jelikož ho nemohly lodě kvůli nízké hladině řeky Rýn do země dovážet. Pokud současná sucha potrvají do prosince, mohla by se podle evropského ekonoma Andrew Kenninghama úroveň HDP Německa propadnout o 0,2 až 0,5 procenta. Zvýšila by se také současná inflace a riziko energetické krize.
Germany’s Rhine river is getting too dry, snarling supply chains and creating more problems for its struggling economy https://t.co/pcyxVTKr1F
— CNN (@CNN) August 12, 2022
Německé úřady přitom zatím neuvalily na lodní dopravu po Rýně žádné restrikce. Podle nich by se pak úroveň vody měla v následujících dnech u říčního rozchodu Kaub propadnout pod 40 centimetrů. Nejnižší zaznamenaná hladina řeky je pak podle serveru Euronews 27 centimetrů. „Běžně přitom pod lodí míváte až dva metry,“ popsal současnou situaci pro server Reuters kapitán lodi Servia Peter Claereboets. Dodal, že lodě kvůli nízké hladině řeky musí „plout jako vlaky za sebou, v konvoji“.