Více
    9.9 C
    Czech
    Pondělí, 3 října, 2022

    Velká Británie bude mít největší superdálnici pro drony na světě. Znamená to však ohrožení obyvatel

    DOPORUČUJEME

    NEJČTENĚJŠÍ

    Ve Velké Británii budují stovky kilometrů dlouhou „dronovou dálnici“, která povede přes Cambridge, Rugby, Coventry a další. Účelem je zjednodušit dodávky zboží a snížit jejich náklady. Vládou dotovaný projekt má ovšem svá rizika. Píše o tom BBC.

    264 km dlouhá „superdálnice“ pro drony napříč velkými britskými městy a obcemi, zvaná Skyway, za téměř 345 milionů, by měla být uvedena do provozu do roku 2024. Tato dopravní síť by sloužila především k doručování balíků. Zní to jako senzace. Pro obyvatele, jejichž dům se bude nacházet přímo pod dráhou, to však není žádná výhra.

    V příštích dvou letech se tisíce britských domů podle všeho ocitnou pod letovou dráhu největší světové armády dronů. To se ovšem nemusí líbit některým obyvatelům, zejména na doposud klidném venkově. Dronový systém sice uleví rušným britským silnicím, o to větší provoz bude však na obloze. Venkovské oblasti se tak stanou mnohem rušnějšími, a navíc tu vzniká riziko havárie a zřícení na obydlené části.

    „Domy v Cambridge, Readingu, Oxfordu, Milton Keynes, Coventry, Rugby a jejich okolí budou pod dráhou letu dronové dálnice,“ oznámil podle BBC ministr obchodu Kwasi Kwarteng.

    Chris Forster z letecké společnosti Altitude Angel k tomu dodal, že superdálnice bude mít spoustu různých využití. „Ať už se jedná o logistiku, policii, lékařské dodávky vakcín a krevních vzorků – ve všech těchto oborech je zvýšená poptávka po přístupu do tohoto vzdušného prostoru,“ řekl pro BBC. Projekt má navazovat na Royal Mail s cílem doručit poštu pomocí 500 dronů řízených umělou inteligencí do vzdálených oblastí Británie.

    Obavy z nebezpečných úseků

    „Udělali jsme několik projektů v Africe, kde silniční infrastruktura nebyla dobrá pro pozemní vozidla a dodávky vakcín zajišťovaly automatizované drony. Dronová dálnice bude využívat kombinaci chytrých senzorů a řízení letového provozu s umělou inteligencí k navádění dronů a předcházení kolizím,“ uvedl také Foster.

    „Je nepravděpodobné, že by drony mohly spadnout z nebe a někoho zranit, ale hrozí jim havárie během vzletu a přistání,“ vyjádřil se také k problematice bezpečnosti obyvatel. Riziko pádu dronu tedy reálně existuje.

    „Je to o prvním a posledním úseku letu. Problém je v tom, co se stane, když je tři metry od lidí. To je ta část, se kterou si dělám starosti,“ říká profesor Steve Wright z UWE Bristol.

    „Když je ve vzduchu, vím, že je stabilní a do ničeho nenarazí. Lidé uvidí spouštění balíků ze vzduchu z dálky – jinými slovy, dron se drží daleko od lidí,“ dodává s tím, že se pracuje na letových plánech, které se záměrně vyhýbají zastavěným oblastem. Zda a jak moc jsou drony v takovém provozu bezpečné, se však nejspíš ukáže až v reálu.

    Sledujte nás na sítích

    VYBRALI JSME PRO VÁS