Nový rozsáhlý průzkum společnosti Microsoft ukazuje, že šéfové a zaměstnanci se zásadně neshodnou na tom, co se děje s produktivitou práce při využití režimu home office ve srovnání s prací v kanceláři. Napsaly o tom server BBC a magazín Forbes.
Navzdory počátečním známkám růstu produktivity během pandemie, kdy řada lidí vyměnila dojíždění za více hodin práce z domova, management nyní situaci vidí jinak. Zatímco 87 procent pracovníků mělo pocit, že pracují stejně efektivně (nebo ještě efektivněji) z domova, 80 procent manažerů s tím nesouhlasilo. Průzkumu se zúčastnilo více než 20 000 zaměstnanců v 11 zemích.
Bosses think workers do less from home, says Microsoft https://t.co/h222KcwKHI
— BBC News (World) (@BBCWorld) September 23, 2022
Microsoft letos oznámil, že mnohé ukazatele produktivity rostou. Letos na jaře technologický gigant zjistil, že počet schůzek za týden mezi uživateli jeho platformy Teams se od začátku pandemie zvýšil o 153 procent. Zároveň nejméně 42 procent lidí dělá více věcí najednou (multitasking).
Přesto 85 procent vedoucích pracovníků v průzkumu uvedlo, že hybridní práce ztěžuje kontrolu nad tím, že jsou zaměstnanci produktivní. Dochází tak k paradoxní situaci, kdy se lídři obávají ztráty produktivity, i když vzrostl počet odpracovaných hodin, počet schůzek a jiné ukazatele aktivity jsou rovněž na vzestupu, upozornil magazín Forbes.
Generální ředitel Microsoftu Satya Nadella řekl BBC, že toto napětí je třeba vyřešit. Podle něj je totiž nepravděpodobné, že se lidé někdy vrátí k předpandemickým pracovním návykům.
„Musíme se dostat přes to, co popisujeme jako ‚paranoiu produktivity‘, protože všechna data, která máme, ukazují, že více než 80 procent jednotlivců cítí, že jsou velmi produktivní. Jejich management si však myslí, že produktivní nejsou,“ uvedl šéf Microsoftu. „To znamená, že existuje zásadní rozpor mezi očekáváním a tím, jaký mají pocit,“ podotkl Nadella.
Na propad produktivity ukazují i data ministerstva
Zpráva přichází poté, co data amerického ministerstva práce zachytila strmý pokles produktivity. To potenciálně podněcuje obavy zaměstnavatelů z toho, kolik práce jejich zaměstnanci odvedou, zvláště když nejsou pod dohledem. Po prudkém nárůstu během pandemie klesla americká produktivita práce (bez zemědělství), která měří výrobu zboží a poskytování služeb za odpracovanou hodinu, během prvního čtvrtletí nejvyšším tempem za 74 let. Klesla také ve druhém čtvrtletí.
Mnozí však podle Forbesu tvrdí, že pokles produktivity ve skutečnosti není známkou toho, že by „líní mladí“ dělali jen nutné minimum nebo pracovníci v režimu home office doma skládali prádlo, místo aby odpovídali na e-maily. Spíše se zdá, že největší dopad na pokles produktivity mají tři faktory: nezkušení pracovníci nastupující na nová místa po velké vlně výpovědí, ostřílení pracovníci, kteří museli vyškolit tolik nových zaměstnanců, a syndrom vyhoření u těch, kteří na začátku pandemie opakovaně pracovali přesčas, píše magazín.
Viceprezident společnosti Microsoft Jared Spataro v rozhovoru pro Forbes prohlásil, že si myslí, že nedůvěra manažerů pramení nejen z toho, že své pracovníky nevidí. Roli hraje i tlak a vysoká očekávání, kterým manažeři čelí, pokud jde o obchodní výkon.
Když debatuje s pracovníky na vedoucích pozicích jeden na jednoho a podle svých slov jim připomíná, jak produktivní zaměstnanci byli, když pandemie začala, sdělí mu něco, co ho opravdu zaujalo. „Řeknou: ‚Zajímalo by mě, jestli to nebyl jen nějaký 18měsíční až dvouletý nárůst adrenalinu. Všichni jsme táhli za jeden provaz, jak jen to šlo. Ale pokud se to stane novým normálem, můžeme takovou produktivitu udržet?‘“ poznamenal Spataro.
Práce na dálku dle dat společnosti LinkedIn v době pandemie dosáhla vrcholu
Jak ředitel Microsoftu Nadella, tak Ryan Roslansky, šéf společnosti LinkedIn vlastněné Microsoftem, uvedli, že se zaměstnavatelé potýkají s možná největším posunem ve vzorcích chování v souvislosti s prací v historii.
Počet pracovních míst, která zahrnují stoprocentní home office, inzerovaných na síti LinkedIn během pandemie prudce vzrostl. Roslansky nicméně upozornil, že nejnovější data naznačují, že tato možnost již mohla dosáhnout svého vrcholu.
Z přibližně 14 nebo 15 milionů pracovních nabídek, které jsou na síti LinkedIn obvykle aktivní, zahrnovala práci na dálku před pandemií jen dvě procenta z nich. Před několika měsíci to bylo 20 procent. V září pak podíl klesl na 15 procent.
V době akutního nedostatku pracovních sil musí zaměstnavatelé více pracovat nejen na náboru, ale i udržení zaměstnanců. K tomu se podle Nadelly hlásí i samotný Microsoft.