Navzdory inflaci a stagnující ekonomice utratili Američané na Černý pátek při online nakupování rekordní sumu. Prodeje tak podle zveřejněných statistik dosáhly na hodnotu 9,12 miliardy dolarů. Zákazníci nakupovali především elektroniku, hračky a pomůcky na domácí cvičení. Ekonomové očekávají vysoké útraty také v pondělí, na takzvané Cyber Monday. Informoval o tom server CNN Business a NPR.
Oproti loňskému roku se online prodeje v USA zvedly na Černý pátek o 2,3 procenta. Podle společnosti Adobe Analytics však letošní rekordní suma odráží také trvající inflace. Znamená to, že lidé nenakupovali nutně více, ale za dražší ceny. Analytici ovšem upozornují, že by podle nich hodnota prodeje dosáhla vyššího čísla i bez současné inflace. Na poslední listopadový pátek utratili Američané na 9,12 miliardy dolarů. Nejčastěji kupovali elektroniku, hračky a nářadí na cvičení. Informoval o tom server CNN Business.
Dosavadní rekord online prodejů na Černý pátek přitom činil ve Spojených státech amerických 9,03 miliardy dolarů. Takové sumy dosáhli Američané roku 2020. Americká Národní maloobchodní federace přitom odhadla, že od Díkuvzdání do následujícího pondělí známého jako Cyber Monday se nákupů jak online, tak v kamenných obchodech zúčastní na 166 milionů Američanů. Jedná se o nejvyšší odhad od počátku zaznamenávání takových statistik v roce 2017. Ne všichni zákazníci si však mohou takové utrácení dovolit.
„Pozorujeme, že se hodně lidí spoléhá na své úspory, nebo se zadlužují. Jinak by na takové nákupy peníze neměli,“ vyjádřila se k situaci pro novináře CNN analytička firmy Morning Consult Claire Tassin. Američané hojně využívali také takzvanou službu Nakup a zaplať později. Ekonomové a politici přitom podobné servisy kritizují. Nepovažují je totiž za dostatečně transparentní a regulované. Podle serveru NPR pak více než 60 procent Američanů prohlásilo, že současný stav ekonomiky negativně ovlivňuje jejich plány týkající se svátečních nákupů.
Nejčastěji Američané nakupovali drony, počítače Macbook nebo produkty značky Dyson
Společnost Adobe Analytics dále odhadla, že Američané přes víkend utratili více než 9,55 miliardy dolarů. Podle ní pak bude pondělí „zatím největším online nakupovacím dnem“. Takzvané Cyber Monday následující po Černém pátku je totiž známé tím, že slevy nabízí většina online prodejců. Dle analytiků by letos prodeje z tohoto pondělí měly oproti loňskému roku vzrůst o 5 procent, a to na 11,2 miliardy dolarů. Národní maloobchodní federace pak odhaduje, že by měly prodeje v USA přes letošní svátky vzrůst o 8 procent.
A record $9.12 billion was spent online for Black Friday, with electronics driving much of the growth compared to last year, according to new Adobe Analytics data. https://t.co/uW3B4IeZDC
— Axios (@axios) November 26, 2022
Firma Holiday Shopping Trends and Insights Report rovněž zveřejnila detailnější statistiky o pátečních prodejích. Dle jejích statistik nakupovalo asi 48 procent zákazníků přes své telefony. Jedná se o 44 procent vyšší číslo než minulý rok. Nejvíce se pak letos prodávaly drony, počítače značky Apple MacBook, produkty firmy Dyson jako například vysavače a kulmy společnosti Airwarp. Podle serveru USA Today pak mohou Američané slevy očekávat i po Cyber Monday.