Britský supermarket Sainsbury’s byl nucen se omluvit za svou reklamu na dámské oblečení. Plakáty s fotografií ženy v zavinovacích šatech s nepřehlédnutelným heslem zvedly vlnu pobouření. Lidé kritizují kampaň za její „bizarní sdělení“ i vzhled. Informoval o tom The Sun, Mirror, Birmingham mail a další média.
Málokterá reklama vede k tak zevrubnému zamyšlení, jako se to „povedlo“ právě v případě obchodu s potravinami, oblečením či potřebami do domácnosti Sainsbury’s, druhému největšímu řetězci supermarketů ve Spojeném království. Grafika se sloganem podle veřejnosti ohrožuje bezpečnost žen. Uvedené reklamní heslo je skutečně poněkud zavádějící.
Sainsbury's axes controversial advert and apologises after backlash https://t.co/fFrlAiP7Qb
— Birmingham Live (@birmingham_live) January 17, 2023
Na plakátě se ženou v zavinovacích šatech za 24 liber (651 korun), osaměle stojící před křovinami, se píše: „Na procházky v parku nebo na procházky po setmění“. V angličtině „For walks in the park or strolls after dark“. Co tím chtěl básník říct, zůstává nezodpovězenou otázkou. Autorovi se zřejmě líbilo, jak se slogan rýmuje. Nejspíše však nedomyslel následky skrytého podtextu, který by v tom lidé mohli hledat. A jak je vidět, hledají.
Komentáře pobouřených žen
„Ve světle nedávných událostí a protestů kolem bezpečnosti žen je tato reklama hluchá. A je to velmi bizarní způsob, jak říci, že v reklamě nezaměstnáváte dostatek žen,“ okomentovala to jedna žena na sociální síti. „Nemohu věřit svým vlastním očím – na procházky v parku nebo procházky po setmění. Procházet se parkem potmě? To by nikdy neřekla žádná žena,“ cituje další uživatelku Mirror.
„Jo, to se mi nemůže stát. Když mi ujel poslední vlak, manžel mě přijel vyzvednout, protože jinak bych musela jít kilometr a půl pěšky z jedné stanice na druhou. Natož procházky v parku ve tmě,“ rozčilovala se jiná. „Existuje spousta dobře zdokumentovaných studií, zpráv a výzkumů týkajících se bezpečnosti žen. Pokud máte pocit, že nemáte s ničím z toho osobní zkušenost, pak máte velké štěstí,“ napsal kdosi další. Lidé se však pozastavovali i nad uskupením textu. Mnozí slova četli v pořadí – „na procházky nebo na procházky v parku po setmění“. „To zní ještě nesmyslněji,“ kritizovali.
Společnost odstraňuje plakáty z obchodů
Sainsbury’s pobouření veřejnosti neuniklo. Řetězec na to reagoval slovy, že podobná chyba se „nebude opakovat“. Prodejce také potvrdil, že pracuje na odstranění plakátů ze všech obchodů. „Je nám líto, že kvůli designu někteří zákazníci považovali tento nápis za nevhodný a pracujeme na jeho odstranění z obchodu. Budeme tvrdě pracovat s naším agenturním partnerem, abychom zajistili, že se už nic podobného nestane,“ vydal zprávu mluvčí Sainsbury’s.