Výjev dívek hrajících si s panenkami v růžových šatičkách a chlapců s autíčky je nejspíš minulostí. Instituce rozhodly, že se hračky musí sjednotit do podoby „uni sex“. Průzkumy totiž odhalily, že dosavadní rozlišování pohlaví by mohlo děti urážet.
První snahy o genderové vyvážení dětských hraček byly už v roce 2012 ve Velké Britániii v rámci projektu Toys Be Toys. Cílem byl vyvinout tlak na firmy, aby na výrobcích nebylo vidět, zda jsou určené pro chlapce nebo pro děvčata. Důvod? Dítě nesmí mít pocit, že si hraje „se špatnou hračkou“. Například když by dívka stavěla z kostek letadlo nebo chlapec budoval dům pro panenky. Tehdy záměr neměl vekou odezvu. Až nyní se přešlo k činům. Průkopníkem je Lego.
„Existuje různorodost,“ míní profesorka Gina Rippon, neurobioložka a autorka knihy The Gendered Brain na serveru The Guardian. „Doporučujeme dívkám, aby si hrály s ‚klučičími věcmi‘, ale ne naopak,“ říká s tím, že v opačném případě děti nemohou dostatečně tříbit své vlohy. „Pokud si dívky nehrají s Legem nebo jinými stavebními hračkami, nerozvíjejí prostorové dovednosti, které jim pomohou v pozdějším životě. Pokud se panenky vnucují dívkám, a chlapcům se odepírají, ti zase přicházejí o pečovatelské dovednosti,“ vysvětluje.
Test proběhl v několika různých zemích včetně Čech. Zjištění bylo podle odborníků alarmující
Negativní dopad na dětskou psychiku má potvrzovat například zpráva k Mezinárodnímu dni OSN pro dívky, kterou nechal vypracovat právě Dánský výrobce. Průzkum prověřil téměř 7 000 rodičů a dětí ve věku od šesti do čtrnácti let z Číny, České republiky, Japonska, Polska, Ruska, Velké Británie a USA. Vinu na genderovém nevyvážení mají mít i rodiče samotných dětí.
Matky a otcové obou pohlaví hodnotili kluky jako kreativnější, šestkrát častěji měli vědci a sportovci na mysli muže než ženy a více než osmkrát častěji brali inženýry jako muže. A to je podle vědců špatně. Lego proto již neoznačuje žádný ze svých produktů „pro dívky“ ani „pro chlapce“.
Na webu Lego.com spotřebitelé již nemohou vyhledávat výrobky podle pohlaví. Místo toho web nabízí zboží pojmenované „passion points“, ve volném překladu zábavné podněty. To oznámila šéfka marketingu Lega, Julia Goldin. „Naším úkolem nyní je, povzbudit chlapce a dívky, kteří si chtějí hrát se sadami, které nejsou prvoplánově určeny pro ně,“ říká v Guardianu. Tak snad budou odteď děti celého světa šťastnější.