Ani po týdnu protestů nepolevují fronty kamionů na hraničních přechodech z Polska na Ukrajinu. Kolony u přechodů Dorohusk-Jahodyn a Hrebenne-Rava Ruska mají místy až 25 kilometrů, což je zhruba stejně jako před týdnem, kdy protesty polských přepravců začaly, uvedla dnes agentura PAP. Kolony způsobila protestní blokáda polských autodopravců kvůli údajně nespravedlivé ukrajinské konkurenci. Agentura Unian dnes varovala, že k Polákům by se mohli přidat i nespokojení slovenští autodopravci.
„Kolony kamionů čekajících na hraničním přechodu Dorohusk končí v obci Stolpie, která se nachází přibližně 23 kilometrů od Dorohusku,“ řekla dnes agentuře PAP mluvčí Chelmské policie Ewa Czyžová.
Expert: Immediate lift of border blockade vital for Ukraine-Poland economies
— Euromaidan Press (@EuromaidanPress) November 15, 2023
A week-long blockade by Polish transport workers causes trade disruptions and urgent calls for government action to prevent economic losses for both countries. https://t.co/7F3iqLtlYY
Fronty se podle Czyžové mírně zkrátily, přesto na překročení hranice u Dorohusku čeká asi 1100 kamionů. Průměrná doba, kterou zde řidiči stráví, je 335 hodin, tedy prakticky 14 dní. Protest je ale klidný a nejsou hlášený žádné incidenty.
Před přechodem Hrebenne stojí asi 530 těžkotonážních vozidel a zdrží se v průměru 120 hodin, tedy pět dní. Kolona má asi 25 kilometrů, uvedla policejní mluvčí Malgorzata Pawlowská.
Polští dopravci zablokovali klíčové přechody s Ukrajinou, protože se snaží docílit toho, aby se Varšava vrátila k systému povinných povolení pro firmy z Ukrajiny s výjimkou těch, které převážejí humanitární a vojenskou pomoc nebo živá zvířata. Počty licencí mají být omezeny na stav před ruskou invazí na Ukrajinu.
K protestům polských autodopravců se může přidat i Slovensko, kde tamní Unie autodopravců Slovenska (UNAS) vyhrožuje zablokováním hraničních přechodů ze slovenské strany pro ukrajinské dopravce, uvedl Unian s odvoláním na vyjádření šéfa UNAS Stanislava Skaly. Podle něj ukrajinští dopravci nepotřebují k práci povolení a obírají o práci slovenské autodopravce, slovenská nákladní doprava je tak „na kolenou“ a ministerstvo dopravy v Bratislavě tyto problémy ignoruje.
Unian dodal, že podle serveru Teraz.sk byla o nedělní noci omezena nákladní doprava na východní hranici Slovenska. Kolony vznikaly nejen před hraničním přechodem Vyšné Nemecké, ale i v pohraničních oblastech.
Polsko-ukrajinské obchodní vztahy v posledních měsících zkomplikoval už spor o dovoz ukrajinského obilí a dalších zemědělských produktů.