Zrnková káva se v Česku stává dalším „slevovým“ zbožím. Cena za kilogram vyskočila od ledna o 124 korun a nyní se pohybuje kolem 615 korun. Češi reagují po svém – kupují ji převážně v akci.
Při slevě totiž vyjde kilo kávy průměrně na 331 korun, ukazuje analýza portálu Kupi.cz. Sleva se v dubnu vyšplhala až na 42 %. Z kávy se tak pomalu stává druhé máslo – běžně v regálu skoro nikdo nekupuje, čeká se na akci.
Pražírny drží cenu, ale s napětím
V pražírnách zájem neklesá. „Poptávka zůstává vysoká,“ říká Michal Šorejs z Mezzo Caffé. Přiznává ale, že ceny suroviny šly výrazně nahoru a zatím se příliš nevrátily zpět. Náklady se částečně promítly do marží a zákazníci podle něj zvýšení téměř nezaznamenali.
Podobně mluví i Tchibo. Spotřeba podle nich klesá jen mírně. Naopak roste zájem o zrnkovou kávu pro espresso a Caffè crema, což souvisí s vyšším prodejem domácích kávovarů.
Kavárny zdražily, ale opatrně
V kavárnách si zákazníci připlácejí. Šálek kávy zdražil od roku 2019 o 63 %. Průměrná cena v kavárnách je dnes přes 64 korun. V restauracích je to 52,90 a v hospodách 41,90. V Praze přesahuje průměrná cena za šálek 65 korun, na venkově je o čtvrtinu nižší.
Majitelé kaváren ale zvedají ceny opatrně. „Nejsme supermarket, kde si zákazník vezme čokoládu i za dvojnásobek,“ říká provozovatelka z Plzně. Upozorňuje, že v konkurenci nemohou zdražovat příliš rychle.
Vývoj tlačí víc faktorů
Kromě neúrody v Brazílii a nárůstu světové ceny arabiky ovlivňuje finální cenu i daňová změna z roku 2024 – zvýšení DPH na nealko z 15 na 21 procent. Pandemie navíc zvedla náklady na obaly a provoz.
I když velké značky jako Tchibo dělají promo akce, specializované pražírny většinou ne. Kdo chce ušetřit, loví akce v letácích. Káva tak zůstává hitem, jen se s ní prostě víc taktizuje.