Reklama

Jak začít s domácí jógovou praxí

Reklama

DOPORUČUJEME

NEJČTENĚJŠÍ

Pro začátečníky je nejsnazší cesta, jak začít s jógou, docházka do studia na lekce s učitelem. Mnoho lidí ale cvičí jógu i doma. Nebo pouze doma. Poradíme vám, jak začít.

Cvičení jógy ve studiu má své nesporné výhody. Dostáváte personalizovanou zpětnou vazbu od instruktora, setkáváte se s jinými jogíny ve své komunitě a dozvíte se více o této praxi od svého okolí. To vše jsou důležité výhody a neměly by být ignorovány, nebo brány na lehkou váhu.

Pokud ale nebydlíte poblíž studia, nebo jste ten typ na cestách, který se snaží najít si čas na běžnou hodinu, cvičení jógy doma vám může pomoci k bezproblémovému začlenění praxe do vašeho života. Jednoduše si vyberte čas a délku sezení, které vám vyhovuje, a necháte si „om“ na doma.

Co pro to musíte udělat?

Pořiďte si vlastní vybavení

Technicky k cvičení jógy nepotřebujete nic jiného než vlastní tělo. Nicméně používání různých pomůcek a vybavení vám může pomoci vytvořit „prostor“ a atmosféru ve vašem domově, jež podpoří motivaci ke cvičení.

Navíc díky investici do pěkné podložky na jógu a několika rekvizit budete mít pocit, že musíte dodržet své předsevzetí a věnovat se józe pravidelně.

Dobrou zprávou je, že jóga nevyžaduje mnoho vybavení, bude vám stačit pár základních pomůcek:

  • podložka na jógu
  • pár bloků
  • pásek nebo popruh na jógu
  • polštář nebo podsedák k meditaci

Samozřejmě existují stovky značek a stylů, z nichž si můžete vybírat. Nováčky to může vyděsit. Nejnákladnější položkou bude pravděpodobně podložka na jógu neboli jógamatka. Jak si vybrat tu správnou, čtěte zde.

K tomu si pořiďte dva levnější pěnové bloky a máte skoro vše, co potřebujete pro svou domácí jógovou praxi. Jako podsedák můžete ve finále použít polštář, který už doma máte.

Pokud nejste příliš flexibilní, je užitečné mít po ruce židli, abyste ji mohli použít jako další podporu.

Vyberte si prostor

Stejně jako ke cvičení jógy nepotřebujete mnoho vybavení, nepotřebujete ani mnoho prostoru. To ovšem neznamená, že byste svůj prostor neměli brát vážně. Ideální je nemít tam nepořádek. Můžete si vytvořit zákoutí v ložnici, suterénu, nebo obývacím pokoji. Zkuste si vybrat místo, kde nebudete během cvičení rušeni.

Je dobré určit si koutek, kde neděláte nic jiného. Musí být dostatečně velký pro vaši podložku a také abyste měli volnost pohybu. I když nemůžete tréninku věnovat celou místnost, zvažte použití vizuálních podnětů k vymezení prostoru pro jógu. Například vonnou svíčku, obrázek inspirujícího indického jogína, krystaly…

Pokud plánujete cvičit podle online lekcí, budete potřebovat přístup k příslušné technologii. Dobrou zprávou je, že existuje nespočet aplikací, zvukových záznamů a streamovacích služeb, které usnadňují sledování na telefonu nebo tabletu. Takže pokud máte připojení k internetu, technologie jako taková obvykle vyžaduje málo místa.

Naplánujte si čas

Dobrá věc na domácí praxi je, že nejste omezeni na konkrétní rozvrh hodin nebo délku praxe. Špatná věc na domácí praxi je, že nejste omezeni na konkrétní rozvrh hodin nebo délku praxe…

Ano, je to výzva. Nemusíte cvičit jógu každý den ve stejnou dobu, ale pokud si nebudete cvičení plánovat vůbec, je pravděpodobné, že k němu nikdy nedojde. Podívejte se na svůj týdenní rozvrh a předem se rozhodněte, kdy budete cvičit jógu a jak dlouho bude každá jógová praxe trvat. Zapište si to do kalendáře a chovejte se k tomuto záznamu jako ke schůzce, kterou nelze zrušit.

Pokud musíte příležitostně zkrátit cvičení, nebo ho musíte přeplánovat, je to v pořádku. Ale nedělejte si z toho zvyk. Pro začátečníky jsou ideální 35 – 45 minut dlouhé relace. Tato délka vám umožní zvyknout si na typický formát lekce, aniž by vás zahltila. Také vám pomůže vytvořit si ustálený návyk.

V průběhu času můžete experimentovat s delšími formáty.

Naslouchejte svému tělu a nic mu nevnucujte. Podle potřeby proveďte úpravu nebo jednoduše odpočívejte v pozici dítěte.

Sledujte nás na sítích

NEJNOVĚJŠÍ

jóga

Cvičte jógu pro zdraví a dlouhověkost – část 1

Jóga není jen moderním cvičením, kterému se věnují převážně mladé a štíhlé ženy. Je to praxe prospěšná komukoli, kdo má zájem pečovat sám o sebe.

Ashtanga jóga: její vznik a podstata

Ashtanga znamená v sanskrtu „osm končetin“, což odkazuje na osm větví jógy stanovených v Jógových sútrách od Patanjaliho.
jóga artritida

Jak dělat jógu, když máte artritidu

Artritida je obecný termín, který popisuje zánět kloubů. Způsobuje bolest, ztuhlost a otoky. Existuje mnoho druhů artritidy, ale dva nejběžnější typy jsou osteoartritida a revmatoidní artritida. I s artritidou ovšem můžete cvičit jógu.
jóga zahřátí

10 pozic pro zahřátí na začátku lekce jógy

Ačkoli většina lekcí jógy začíná zahřívací sekvencí, je dobré, když si sami projdete několik základních póz. Pomohou vám připravit se na hodinu jógy.
Power jóga

Co je to power jóga a proč ji cvičit

Power jóga je obecný termín používaný k popisu dynamického přístupu k józe ve stylu vinyasa založeného na fitness. Ačkoli mnozí považují power jógu za povrchní „tělocvik“, tento styl jógové praxe byl původně úzce modelován podle metody ashtanga.
Turecký sed

Běžné chyby v pozici tureckého sedu

Sukhasana je sice jednoduchá póza, zapojit ale musíte několik částí těla. Abyste získali co nejvíce výhod z klasického tureckého sedu a vyhnuli se nepohodlí a případným zraněním, vyzkoušejte tyto tipy pro jemné doladění polohy.
Reklama
Reklama
Reklama