Více
    19.9 C
    Czech
    Sobota, 21 května, 2022

    Jak cvičit adaptivní jógu

    DOPORUČUJEME

    NEJČTENĚJŠÍ

    Adaptivní jóga je praxe přizpůsobená lidem s vážnými zdravotními omezeními. Zpřístupňuje jógu každému, včetně pacientů trpících artritidou, roztroušenou sklerózou či Parkinsonovou chorobou. Jak vypadá lekce adaptivní jógy?

    Pokračování článku Adaptivní jóga, praxe přístupná i lidem se zdravotním omezením.

    Lekce adaptivní jógy se setkávají se studenty tam, kde to potřebují oni. Lektor často upravuje svůj program tak, aby vyhovoval jedinečným potřebám každého studenta. Mindy Eisenberg, která je zakladatelkou a ředitelkou Yoga Moves MS a autorkou knihy Adaptive Yoga Moves Any Body, říká: „V ideálním případě se se studenty setkáváme ještě dříve, než je vezmeme na skupinovou lekci. Připravujeme individuální plán.“

    Některé zdánlivě jednoduché pózy jógy mohou být pro lidi s chronickými onemocněními těžké. Například předklon ve stoje zatěžuje záda, což není dobré pro ty, kteří mají bolesti zad. Je ovšem možné nechat studenty ležet na zádech a pokrčit jedno nebo obě kolena směrem k hrudníku.

    Pes hlavou dolů (pozice střechy), kdy jste ve tvaru písmene V s oběma rukama i nohama na podlaze, soustředí velkou část vaší tělesné hmotnosti na ramena a zápěstí. Tlak může být příliš velký, pokud máte artritidu, poranění ramene, nebo osteoporózu. Místo toho, abyste dali ruce na podlahu, opřete je o zeď a nohami couvejte. Prkno, které je také náročné na zápěstí, můžete upravit položením kolen na podlahu.

    Přidejte rekvizity

    Adaptivní jóga využívá řadu rekvizit, včetně židle, deky, popruhu nebo bloku, které vám pomohou přesunout se do držení pózy. Deka nebo skládaný ručník pod krkem udržuje hlavu ve správné poloze, když ležíte na zádech. Srolovaná a položená pod kolena podepírá záda.

    Popruh je užitečný na přitažení nohy k tělu pro hlubší protažení. Bloky pomohou, když nemůžete dosáhnout rukama až na podložku.

    Židle vám pomůže udržet stabilitu, když vstáváte ze sedící nebo ležící polohy. Může se také hodit, když se přesunete do poloh, jež jsou náročné na rovnováhu. Hodí se například při pozici stromu, kde byste normálně stáli na jedné noze a druhou nohu přitlačili na vnitřní stehno. Mindy Eisenberg místo toho navádí své studenty sedět na židli a položit jednu nohu na opačný kotník, holeň nebo vnitřní stehno. Ohnuté koleno může také spočívat na druhé židli nebo může být noha položena na několik bloků. Pozici stromu lze také cvičit vleže na zemi.

    Rekvizity přitom nemusí být drahé. Často vám poslouží i věci, co máte běžně doma. Šála nahradí popruh, kniha zas může posloužit jako vhodný blok.

    Jak najít lekci adaptivní jógy

    Adaptivní jóga se obvykle vyučuje v malých skupinách. Některé třídy jsou určeny pro lidi s jediným onemocněním, jako je například roztroušená skleróza či Parkinsonova choroba.

    Další možností je cvičit jeden na jednoho s jógovým terapeutem, který je speciálně vyškolen pro práci s lidmi, kteří mají zdravotní potíže.

    Některé prvky jógy lekce vůbec nevyžadují. Jedná se o každodenní pohyby. Například pozici hory můžete praktikovat kdekoliv. Jednoduše se postavte, zarovnejte ramena nad boky, chodidla rovnoběžně a přibližně na šířku boků od sebe, paže dolů po stranách těla s otevřenými dlaněmi.

    Důležité je i procvičování hlubokého dýchání, které je podstatou jógy a uvolňuje nervový systém.

    Začínáme

    Kdykoli zvažujete jakoukoli novou cvičební rutinu, začněte bilancováním svého zdraví, zvláště pokud máte chronické onemocnění. Zeptejte se svého lékaře, zda je jóga pro vás bezpečná.

    Také se ujistěte, že váš učitel jógy byl dobře vyškolený. V ideálním případě by měl mít zkušenosti s prací s lidmi, kteří mají stejný stav jako vy. Je důležité najít učitele, který bude respektovat vaše schopnosti, místo aby očekával, že budete napodobovat jeho pohyby.

    Během cvičení poslouchejte své tělo a respektujte to, co cítíte. Podle potřeby upravujte pózy. A nikdy se nenuťte do polohy, která vás bolí.

    Sledujte nás na sítích

    VYBRALI JSME PRO VÁS